Bir Ateistin Yaşama Amacı Ocak 02

Bir Ateistin Yaşama Amacı


Bir Ateistin Yaşama Amacı

Niye sabahları Güneş doğar?

Gökyüzünde ilerleyip Dünya’mı aydınlatır. Gölgemi hareket ettirip, tenimi ısıtır. Ve ardından denizin içine doğru batar.

Niye böyle olmak zorunda?

Her şey niye olur ki?

Güneş sisteminin işleyişi sadece kuvvet, kütle ve gökyüzündeki nesnelerin ölçülebilir uzaklığından oluşan birkaç denkleme dökülerek çok iyi anlaşılabilir.

Güneş aslında çok önemsiz bir obje. Ancak bilimsel metodun gücü bugün bizim tek bir sayfaya bütün yıldızların ışık saçan kalplerini çalıştıran nükleer santralin planını yazmamızı sağlıyor. Ben bu konseptleri insanlara sık sık açıklayabilirim ve açıklıyorum da ama asıl soru duruyor. Bu niye oluyor?

Benim adım Tom. İşim diğerlerine astronomiyi öğretmek, teleskopları nasıl kullanacağını göstermek ve onlara geceleri gökyüzünün göz kamaştıran büyüsünü tattırmak. Evren sonsuz bir hazineler denizi. Pek çok zaman karşı konulamaz bir güzelliğe sahip. Uzayıp giden samanyolunu görmek için yukarı baktığınızda birden onun muazzam ağırlığının üzerinize yüklendiğini hissetmeye başlıyor ve hem çok küçük hemde çok önemli olmanın nasıl bir şey olduğunu anlıyorsunuz.

Sizdeki her atom evrenden geldi. Ve artık onları bilişsel olarak uzayın ve zamanın derinliklerinde ki atalarınıza geri verebilirsiniz.

Ben bir ateistim. Bu, benim fiziksel yada başka bir formda bir tanrıya yada tanrılara inanmadığım anlamına geliyor. Bu dünyada önde gelen tek ve çok tanrılı inançlar tarafından tapılan bütün tanrıları kaplamakla kalmıyor, bunun yanı sıra belirsiz yada deistik tanrı yorumlarını ve doğaüstü varlıklarıda içine alıyor.

İnançsız ve hümanist biri olarak, ahlaklı ve refah içinde bir hayat yaşıyorum. Herkesin kendi tanrılarına ve dinlerine inanma haklarına saygı duyuyorum. -gerçek olmadıklarını düşünmeme rağmen- Tabi bu inançlardan esinlenen eylemlerin diğer insanların hayatlarını olumsuz etkilemediği sürece..

Her şey niye oluyor sorusuna bir cevabın olduğuna inanmıyor ve bu sorunun bizim çevremizi algılayışımızla cevaplanamayacağını düşünüyorum. Amacı olan bir soru bilinç bağlamında düzgün bir şekilde dile getirilmelidir. Buda son derece karmaşık beynin doğasının gelişmekte olan bir başka özelliğidir. Bilindiği üzere gelişmiş beyinler evrende oldukça küçük çapta bir olgu. Ancak bilinçli bir varlık tarafından bir yaşama amacının bile elimizdeki soruya tatmin edici bir cevap veremeyeceğini düşünüyorum.

Bir Ateistin Yaşama Amacı – 2

Kendiliğinden var olan bir evren düşünün..

Birde kendi kendine var olan bir tanrı tarafından yaratılmış bir evren düşünün..

Bana ikisi de aynı derece amaçsız geliyor.

Tanrının yarattığı evrende sadece tanrı bizim varlığımız için sebeplere sahip olabilir. Ve bunlar bizim kendi sebeplerimiz değildir. Tanrının neden göründüğü üzere keyfi seçimler yaptığını asla anlayamayız.

Kendiliğinden var olan bir evrende; ki ben doğrunun bu olduğu kanısındayım, sebeplerimiz, duygularımız ve ahlaki seçimlerimiz bilinçli bir aklın ürünleri olup fiziksel dünyadan bir uyarıcıya dayanıyorlar.

İlişkilerimizdeki amaç ve ahlak öznel olup, belirsiz ama farklı, tanımlanabilir nesnel destekleyicilerle akla dayanır. Çünkü akıl beynin fiziksel yapısından ayrı değildir. Eğer doğadaki en küçük etkileşimleri kontrol edebiliyorsak durum başka tabiî ki .. Ama bunu yapabildiğimizi söyleyemeyiz. Bu durumda özgür irade bir aldanma.

Belki de hayret verici şekilde tanrılı evren modeli seçimlerimizin özgürce olduğu aldanması hariç ateistlerin kabul etmediği bir şey sunmuyor aslında.

Ama özgür irademizin olmadığı gerçeğini tamamen kabul etsek de mutlu olabilir, diğerlerini mutlu edebilir ve dopdolu bir hayat yaşayabiliriz.

Birçoğunuz ateistsiniz; hayatlarınız boş mu?

Pek çok ateistte kaynağımızı bilimsel sorgulama araçları ile ortaya çıkarmanın paylaşılan bir istek olduğunu keşfettim. Her alandaki en ufak ayrıntının kendi hayranları var. Herkesin dünya hakkında çok sevdiği ayrı bir gerçeği var.

En ufak şeyler bile harika olabilir. Belki karmaşıklıkları görünüşleri yada çıkardıkları sesler. Bilinebilecek şeylerin kütüphanesi gerçekten devasa ve herkese açık.

Benim çevremi keşfetmem için sadece 25 yılım oldu ve şimdiden bana öyle geliyor ki dünyada tecrübe edebileceğimden çok daha fazla şey var. Son derece zengin ve bir o kadarda hayret uyandırıcı hayvanlar krallığını, iklimleri ve yer şekillerini saymasam bile insanlar tarafından bu dünyaya konulmuş olan keşfedip takdir edilesi muazzam kültürel zenginlikler var.

Tüm bunlardan tatmin olmayanlar, her şeyin bunlardan ibaret olamayacağı konusunda ısrar edip fiziksel dünyanın sözde monotonluğundan öte doğaüstü bir diyarın olması gerektiğini talep edenler sizin ruh halinizi anlamaya yaklaşamıyorum bile.

Sizi bir seferliğine bulutsuz bir gecede yukarıya ve çevrenize bakmaya davet ediyorum. Ondan sonra gelip bana hayatın bundan ibaret olmadığını söylemeye cesaret etmenizi bekliyorum.

Ben bir ateistim ve benim evrenim sınırsız…

Doğuş Gürle

Yazarport.com 1

Yazarport.com 2