Kasım 11

Cenazesi Hakkındaki Görüşleri – Röportaj


-Size yazılan tehdit mektuplarında genellikle ahlaki bir tavır, cinsel şiddet dışa vurumları var. Onları nasıl değerlendiriyorsunuz?

Turan Dursun- Zaten şeriat, İslam, din, terör demektir. Yahudiliği, Hıristiyanlığı ve İslamı ele aldığımız zaman; o tehdit mektupları o İslamın özünden gelen yansımalardır. Ahlakıyla, terörüyle o biçimlendiriyor. Son derece doğal geliyor bana. Yadırgamıyorum.

-Peki sizce ne yapmalı? Örgütlenmek mi gerekir?

Turan Dursun- Evet, kuşkusuz, en başta olması gereken şey o örgütlenme olmalı, evet nasıl olmalı? Olmalı ama.

-Ateizm için mi?

Turan Dursun- Artık ateistler savunmada olmamalı. Yani dinsizler, övünerek dinsizim demelidirler.

-Cenaze….Şimdi tuhaf bir soru soracağım. Cenaze namazınızın kılınmasını ister misiniz? Nasıl gömülmeyi istersiniz?

Turan Dursun- Hayır. Ben yakılmak için başvuruda bulunmuştum.Organlarımı bağışlamıştım da, organlarımı bağışladığım yerde yakılmayı söylemiştim, yakılmak istediğimi. Orada bir doktorla hatta tartışmıştık. Bizim geleneklerimize aykırı demişti. “Sen bir doktor olarak nasıl bunu söylersin?” demiştim. Nerde, hangi gelenekler? “Senin geleneklerin, İslami gelenekler diyorsan, beni niye ilgilendirir? Ben İslama inanmıyorum. Hiç bir dine inanmıyorum. Ben dinsizim. Benim de hakkım var, ben bu geleneklere uymak istemiyorum” dedim. Tabii o bunları anlayacak durumda değildi. Başhekimle görüşmüştüm. Başhekim demişti ki, “Siz bu alanda bir çığır açarsanız, bizi çok sevindirirsiniz. Gerçekten çok doğru bir şey olur. Ama bunun için bir çok şeyin oluşması gerekiyor. Bir kere yakılacak yer olmalı. Öyle bir şeyin geliştirilmiş olması gerekir. Bunun savaşımını vermek gerekir.” demişti. Gürbüz’le birlikte, bir süre bunun savaşımına girişelim, bari geniş boyutlarda bunu sağlamaya çalışalım diye konuşmuştuk.

-Cenazenizin başında hoca, bilinen, klasik sözleri söylüyor.

Turan Dursun- Yani bir kere kesinlikle cenaze namazımın kıldırılmasını istemiyorum. Cenaze namazımda birilerinin toplanmasını kesinlikle istemiyorum. Bir kere tören istemiyorum. Bakın size de söylüyorum, anma töreni asla istemiyorum. Çocuklarımdan ortanca olanı Bahtiyar, “Baba merak etme, seni yakmalarını ben sağlamaya çalışacağım” diye söyledi. Çocuk ne ölçüde başarılı olur bilmiyorum.

-Korktuğunuz oluyor mu hiç?

Turan Dursun- Salman Rüşti’yi kınadım. Çünkü, özür diledi. “Müslümanlara saygım var” dedi. “Dinlileri, imanlıları anlarım” demek nedir?

Adam öldürene saygılı olamam. Katliama, işkenceye göre, öyle yetiştirilmiştir, öyle yapıyor diye anlarım. Değiştirmek istediğimi değiştirdikçe coşku olmuştur.

Dinlerin sosyolojik bir olay olduğunu söylerler. Kölelik de öyledir. Din, insanoğlunun kafasının, duygularının prangasıdır. Hem de zincirden kurtulmuş olanlara saldırtır. En iyi uyuşturucudur. Sürüleştirip çobanlara boyun eğdirmek için. Hem de sürünün dışında kalanlara saldırtır. İnsanlığın bir şansızlığıdır, kanseridir. Şimşek çakmasını daha kolay anlayabilirlerdi. Şefler çözümsüzlüğü süregen duruma getirmiştir.

En mutlu, coşkulu olduğum bir dönem. Yaşamayı çok seven bir insanım. Ancak hiç bir zaman kendi yaşamımı öne çıkaracak kadar bencil olmadım. Söz konusu olan bir tek benim yaşamım. Başkalarının ki de var. Başka bir dünya kurulsun istiyorum.

Turan Dursun Hayatını Anlatıyor (Kaynak Yayınları) adlı kitabın 75, 76, 77. sayfalarından alınmıştır.

