Kasım 10

Muhammed’ in Doktorluğu – Bölüm 3


Muhammed’in doktorluğu konusu öyle kolay bitmez, ama bu yazıyla şimdilik bitecek.

Üfürükle tedavide el sürme, okşama:

Vücudun ağrıyan, acıyan yerine el sürerek okunur; üflenir. Muhammed de böyle yapardı hastalarına. Muhammed’in karılarından Âişe anlatıyor: “Hastaya Peygamber şunu diyerek tedavi ederdi:

_ Kimimizin tükürüğüyle yöremizin toprağıdır bu. Efendimizin (Tanrımızın) izniyle hastamız iyileşir bununla.” (Bkz. Buhari, e’s-Sahih, Kitabu’t- Tıbb / 38; Tecrid, hadis no: 1935; Müslim, e’s-‘Sahih, Kitabu’s-Selâm / 54, hadis no: 2194; Ebu Davud, Sünen, Kitabu’t-Tıbb /19, hadis no: 3895 ve öteki hadis kit)

Âişe, Muhammed’in başlangıçta “Bismillah (Tanrı adıyla)” dediğini de anlatır aynı hadiste.

Ve bu hadisin açıklaması şöyle yapılır:

“Peygamber, tükürüğünden işaret parmağına bulaştırır ve bu parmağı toprağa sürerdi. Tükürüklü ve topraklı parmağıyla da hastayı sıvazlar, elini (parmağını) hastanın hastalıklı yerinin üzerinde gezdirdi.” (Bkz. Kâmil Miras, Sahih-i Buhari Muhtasarı Tecrid-i Sarih Tercüme*si, 12/92, hadis no: 1935; Müslim, yukarıdaki hadis, 2/1724.)

Yine Âişe anlatıyor:

“Bizden bir insan, hastalığından şikayette bulunduğunda Peygamber, eliyle hastalıklı yere dokunurdu (elini ağrıyan, acıyan yer üzerinde gezdirip okşardı)…” (Bkz. Buhari, e’s-Sahih, Kitabu’t- Tıbb / 38; Müslim, e’s-Sahih, Katibu’s- Selâm / 46, hadis no: 2191. Ve ÖL)

Âişe Muhammed’in bu sırada hangi “dua”yı okuyup üfürdüğünü de aynı hadiste açıklar.

Yukarıdaki ve daha birçok hadislerde anlatıldığına göre, Muhammed tükürüklü ya da tükürüksüz üfürükle tedavi ederken değişik şeyler mırıldanır ve elini hasta üzerinde gezdirirdi. Din etnolojisi alanındaki inceleme ve araştırmalar ortaya koymuştur ki, ilkellerde de bu tedavi yöntemi vardır. Büyüsel etki görülür. O nedenle ilkellerde “büyücü”, aynı zamanda hastalara bakan bir tür doktordur.

Ebu’l-Âs Oğlu Osman anlatıyor.

Bu Osman’da bir ağrı – acı vardır. Gelip Muhammed’e anlatır. Muhammed de hemen şunu söyler.

_ “Elini, vücudunun o ağrıyan yerine koy ve şunları oku..” Üç kez “Bismillah” demesini, yedi kez de başka bir dua okuyup üfürmesi-ni bildirir. (Bkz. Müslim, e’s-Sahih, Kitabu’s-Salâm / 67, hadis no: 2202.)

 

Deliliğin üfürükle tedavisi:

Temim kabilesinden Salt Oğlu Hârice’nin amcası Ilâka yeni müslüman olmuştur. Müslüman olup Muhammed’in yanından ayrıldıktan sonra yolu bir kabileye düşer. Bu kabilede demir zincire vurulup bağlanmış bir deli adam vardır. Ailesi, yeni müslüman Ilaka’yla konuşur:

_Evet..

_ Duyduğumuza göre, sizin sahibiniz (Muhammed), Tanrı’dan yararlı şeyler getirmiş. Sen de onun arkadaşı olduğuna göre, bu hastamızı (deliyi) iyiliğe kavuşturacak bir şey biliyor musun?

Yeni müslüman (nasılsa öğrendiği) Fatiha suresinin okuyup üfler deliye. Zincirle bağlı deli iyileşir. Ve yeni müslüman (Ilâka), tedavisinin karşılığında, delinin ailesinden yüz koyun alır. Muhammed’e geldiğinde olayı anlatır. Muhammed’le şöyle konuşurlar:

_ O deliyi tedavi ederken Fâtiha’dan başka birşey okumadın değil mî?

_ Hayır.

_ Canım üstüne ant içerek söylerim ki, sen öyle başkaları gibi bâtıl bir tedavinin karşılığını alıp yemiyorsun; hak olan bir üfürükle tedavinin karşılığını alıp yiyorsun. (Yani üfürüğünün karşılığında aldığın yüz koyun sana helâldir, hak ettin bunu.)

Bu hadise en sağlam altı kitaptan üçüncüsü olan Ebu Davud’un “Sünen”i ve Ahmed Îbn Hanbel’in “Müsned”i de yer vermiştir. (Bkz. Ebu Davud, Sünen, Kitabu’t- Tıbb / 19, hadis no: 3896; Ahmed îbn Hanbel,Müsned,5/211.)

 

Üfürüğün hastalığa karşı koruyuculuğu

Hadislerde, üfürük, tedavi yöntemi olarak yer aldığı gibi, hastalıklara, tehlikelere karşı koruyucu olarak da yer alır. Örneğin yılan, akrep sokmalarına karşı bir önlem diye öğütlenir. Akrep sokmuş, zehirlenmiş olan birinin başvurduğu Muhammed, şunları söyler: “Sen yatarken şunları okuyup üfürmüş olsaydın, akrep seni sokmayacaktı. Soksa da zarar veremeyecekti.” (Bkz. Müslim, e’s- Sahih, Kitabu’z-Zikr, hadis no: 2709; Ebu Davud, Sünen, Kitabu’t- Tıbb 119, hadis no: 3898.) Üfürük, cinlere, şeytanlara karşı da bir önlem olarak gösterilir. (Bkz. Ebu Davud, Sünen, hadis no: 3893.)

 

Hastalığa karşı temizlik:

Hadiste, bir temizlik örneği ve önemli bir önlem: “Herhangi birinizin yiyecek kabına bir sinek düşse (sineğin tümü batmış değilse) tümünü iyice batırsın kaba. Çünkü sineğin bir kanadında zehir, öbür kanadında zehire karşı şifa vardır.” (Buhari’de de yer alan hadis için, Diyanet yayınlarından Tecrid-i Sarih’a, 1941 no.lu hadise bkz.)

 

Turan Dursun, Din Bu 1, Sayfa 137-139

 

Muhammed’in Doktorluğu – Bölüm 1

Muhammed’in Doktorluğu – Bölüm 2

Reklamlar